Verslag toertocht rondje Hattem

Evenementgegevens

• Datum:
  • Categorieën:

Kanotocht zondag 31 oktober.

Het was de bedoeling een tocht van 23 km te maken over de Angstel bij Abcoude en Baambrugge. Vanwege voorspelde regen werd hiervan afgezien en gekozen voor een rondje van 14 km bij Hattem. We: Berend, Ger, Richard en ik (Janny) verzamelden om 8.00 uur bij het botenhuis en vertrokken om 8.15 uur met 1 auto naar Hattem. De start was bij de Hezenbergersluis, een oude sluis in het Apeldoorns Kanaal met een sluiswachterswoning. De sluis was echter niet meer in gebruik. We gingen eerst in noordelijke richting, waarna we rechtsaf de Wetering op gingen. Hier moesten we tegen de wind en stroming in varen, wat niet erg op schoot. Door de hoge oevers konden we helaas niet ver kijken. De Wetering werd een prachtig smal stroompje en ging later over in een meertje, de Zwarte Kolk, die we overstaken. Na ongeveer 100 meter verder peddelen kwamen we bij een stuw en dus  de eerste overdraging. Hier had je een geweldig uitzicht op de Zwarte Kolk. We hielden er onze eerste pauze. We vervolgden de Wetering die langs de rand van Wapenveld zuidwaarts liep. Na een uurtje varen kwamen bij Bruggenhoek, waar we via een overdraging de Nieuwe Wetering bereikten. Deze was een stuk breder dan de eerste wetering. We peddelden nu weer noordwaarts, passeerden het Gemaal Veluwe en kwamen terug bij de eerste stuw. Hier hielden we onze lunchpauze. Na zo’n 700 meter varen volgde een nieuwe overdraging en over het Apeldoorns Kanaal ging het verder. Een tijdelijke noodbrug bij een fabriek was nog een obstakel, maar door goed voorover te buigen konden we deze passeren zonder uit te stappen. Na nog een klein stukje varen bereikten we de Hezenbergersluis en dus het eindpunt van deze tocht. De terugreis verliep voorspoedig en na het schoonmaken van de kano’s namen we om 16.15 uur nog een drankje in de Njord-kantine.