Verslag weekje Mecklenburger Seeenplatte

Zaterdag 17 september

Om 9.00 uur verzamelen ik (Björn), Berend en Lidy zich bij het clubgebouw om de boten op de auto vast te leggen en de spullen in te pakken. We rijden vervolgens rond 9.30 uur weg na een rit met 2 pauzes komen we omstreeks 17.00 aan bij de Fleether Muhle in Mirow. Na het opzetten van de tenten hebben we samen krieltjes/boontjes/kipschitzel gegeten. Vervolgens lopen we s’ avonds nog naar de Fleetmuhle, drinken bij de tent nog wat en liggen rond 21.30 in de tent.

Zondag 18 september

Na een nacht met veel regen wordt iedereen rond 8.00 uur wakker. We ontbijten gezamenlijk, breken de tent af en stoppen de spullen in de boot. Dit blijkt vooral bij mij nog een uitdaging te worden om alles in de boot te krijgen. Door wat (extra) kleding, slaapkussen in de auto te laten en onhandige tassen uitgepakt in de luiken te pakken lukt het allemaal net.

We starten bij de Fleether muhle en varen via de Ratzersee, Drosedower bek, Gobenowsee (1e pauze) , Dolbek, Labussee gaan door Schleuse Diemitz via de Vilzsee, Mössensee (2e pauze), Zotsen see, Muritz-Havel Wasser strasse, Mirowersee varen we naar ons eindpunt in Mirow na 24.3km. Bij de Vilzsee kwam er een behoorlijke stortbui naar beneden met golven en veel wind waarbij ik mijn pet nog heb verloren. Verder komen we nog een grote groep mede kanoërs tegen, we zien nog ijsvogeltjes en een ree op de smalle verbindingswateren. Nadat de tenten zijn opgezet gaat Berend op zoek naar de geldautomaat wat nog een hele wandeltocht betreft. We eten samen Linzensoep, drinken wat en maken een avondwandeling.

Maandag 19 september

We ontbijten onder een overkapping (waar ook stroom is) pakken onze tent nog redelijk droog in en varen via de Mirowersee, Granzower, Grosser Kotzower See, Leppinsee naar de Shuttle bus van Paddel-Paul. Eenmaal hier aangekomen nemen we pauze waarbij het met bakken uit de lucht komt vallen, nadat het wat droger is pakken we de spullen en maken we de boot vast voor de pendel tocht van 6km. We zien daar een viskraam en besluiten een broodje vis te eten. Nadat we weer verder wilden varen was Lidy haar camera kwijt dit bleek bij de viskraam te liggen, nadat Lidy was teruggekeerd bleek ze ook haar hoed kwijt te zijn die bleek ook daar te liggen.

Vervolgens begonnen we onze tocht op de Havel al na 50 meter moesten we eruit en trokken de boten naar de overkant met een spoorkarretje. We varen vervolgens onze tocht via de Jathensee, Havel (met een stuk lage waterstand wat net kon), Gortowsee, Zierzsee, Userinnersee naar de Userinner Schleuse waar we pauze hielden. Ook hier was een spoorkarretje om de boot te verplaatsen. het leuke hieraan is dat ik en Lidy zich naar beneden laten glijden met het karretje het water in. We varen vervolgens weer verder en in de verte horen we gerommel en zien een bui. We varen over e Grosser Labussee en Havel verder, toch komt er uiteindelijk nog wat regen naar beneden. Naar dat we de hoek om varen zijn we bij Camping Havelberge rond 18.30 uur na 25,6 km. Het was voor Berend nog een hele zoektocht om de receptie te vinden uiteindelijk na iets van een half uur komt hij terug en kunnen we rond 19uur in de schemer onze tent opzetten. We warmen het eten voor die dag op en dit is Risotto rijst, tonijn en doperwtjes/worteltjes.

Dinsdag 20 september

Nadat we de vorige dag een lange dag hebben gevaren besluiten we om het vanmorgen wat rustiger aan te doen. ’s Morgens er wat later uit, douchen en in de zon aan het strand zitten. We starten rond 12 uur met varen en varen via de Woblitzersee (waar het even regent en wat hogere golven zijn) naar de Schleuse Wesenberg ook hier is een spoorkarretje om de boot langs de sluis te krijgen. Nadat Berend mij en Lidy naar de overkant trekt worden we er nat van. We varen via de Havel verder en komen bij Ahrensberg bij een viskraam waar ik een broodje makreel neem, Lidy een broodje zalm en Berend een broodje paling. We varen onder de ‘alte uberdachte Holzbrücke’ weer verder via de Finowsee, Havel, Wagnitzsee, Grosser Priepertsee naar camping Havelperle. We komen rond 16.15 uur aan zetten de tent op en richten de spullen in. Drinken wat terwijl het 2uur langdurig regent. We eten vervolgens rijst met goulash, drinken nog wat en gaan slapen.

Woensdag 21 september

We varen via de Ellbogensee naar de Schleuse Strassen. Varen via de Grosser Palitzsee, Kleiner palitzsee en zitten bij Campingplatz Palitzsee lekker in het zonnetje pauze te houden. Vervolgens varen we via de Canowersee door de Schleuse Canow, Labussee, Dollbek, Gobenowsee (2e pauze op dezelfde plek als de 1e dag), Drosdower Bek, Ratzsee terug naar het beginpunt een 1e gehele droge dag. Zetten onze tent op drinken wat op het terras en gaan wat eten bij de Fleether Muhle. Dit betreft een schnitzel voor Berend en Lidy en een rundersteak voor mij. Na daar lekker warm te hebben gezeten gaan we rechtstreeks naar de tenten toe.

Donderdag 22 september

En zo zit de week er al weer op. We ontbijten, breken de tenten af en ruimen de spullen op. De boten worden op de auto bevestigd en rijden rond 10.30 uur weer terug naar Lochem. Omstreeks 18.00 uur komen we in Lochem aan.

Geschreven door Bjorn Boonk Foto’s volgen nog.